Opipljivo kulturno nasleđe

Design Talks – drugi dan.

Drugog dana Sajma nameštaja u Beogradu, u okviru Design Talks, održan je razgovor sa predstavnicima kompanija Mobles 114 iz Španije, Emko iz Litvanije i Gir iz Srbije. Predstavnici sve tri kompanije su govorili o počecima u svetu dizajna i proizvodnje nameštaja, ali i tradiciji i nasleđu, važnosti okruženja u kojem kreiraju i proizvode, procesu proizvodnje i idejama koje ih pokreću, inovacijama i unapređenju proizvodnje, ali i o pitanjima koje su neizbežna u današnjem svetu, poput zaštite životne sredine, reciklaži i korišćenju lokalnih resursa.

Pre više od četiri decenije, tačnije 1973. u Barseloni je nastao Mobles 114 koga su osnovala dvojica španskih industrijskih dizajnera. Oni su najpre otvorili radnju, da bi pet godina kasnije napravili prve proizvode. Tokom dizajnerskog buma, koji su u Španiji desio tokom osamdesetih, krenuo je i izvoz, a kasnije i saradnja sa inostranim dizajnerima.

„Danas je Mobles 114 kompanija koja ne proizvodi ništa. Mi radimo na razvoju proizvoda sa dizajnerima i prodajemo ih. Nemamo fabriku, mi smo ono što se danas nazivamo furniture editors“, kaže Nuria Tovariz ove kompanije koja se prvi put predstavila na beogradskom Sajmu nameštaja.

Prvi put na Sajmu je i Emko, litvanska kompanija koja je najpre krenula kao studio 2009. godine, a danas, osim sa domaćim, sarađuje i sa brojnim evropskim dizajnerima, i svoje proizvode plasira širom Evrope i sveta.

„Tokom godina smo shvatili da Litvanija ne treba da bude zemlja koja će samo proizvoditi nameštaj, već treba da bude zemlja kreatora i dizajnera. Naš prvi proizvod je My Writing Desk, najnagrađeniji litvanski komad nameštaja u svetu, i on pokazuje šta sve ljudi mogu uraditi ukoliko veruju u sebe i u svoju zemlju“, ističe Inga Markovska.

GIR je kompanija nastala iz porodičnog biznisa 1993. godine. Ova kraljevačka fabrika je 2001. godine započela u saradanju sa belgijskom firmom Ethnicraft koja i danas traje.

“Pre dve godine smo otvorili GIR store u Beogradu kako bismo naše potencijale podelili sa dizajnerima iz zemlje i regiona. Tada smo krenuli i sa product dizajnom i počeli da proizvodimo vlastite stvari nastale u saradnji sa dizajnerima iz zemlje i regiona. Planiramo dalji razvoj u tom pravcu. Osim toga u Gir store-u prodajemo stvari inostranih kompanija sa kojima sarađujemo”, kaže Bojan Radović.

Tokom diskusije je postavljeno i pitanje šta ove kompanije razlikuje od drugih na tržištu, ali je posebna tema bio i uticaj i važnost tradicije za dizajn nameštaja.

“Posle mračnog perioda diktature u Španiji se pojavila grupa ljudi kojoj je stalo do nasleđa koje je pomalo zaboravljeno. Naša kolekcija pripada svetu dizajna, arhitekture, umetnosti i opipljivog kulturnog nasleđa. Mi imamo obavezu čuvanja nasleđa, mi nismo samo snabdevač nameštaja. Jedna od naših vrednosti je da učinimo da ljudi prepoznaju dizajnersko nasleđe Španije, to nam je veoma važno. Važno je dati identitet nekom proizvodu. Naš cilj je i da damo karakter svakom našem proizvodu i kada ih ljudi vide mogu reći – ovo bi mogao biti proizvod Moblesa 114”, kaže Nuria Tovar.

“Mi smo otvoreni za saradnju sa dizajnerima koji donose nove ideje, ali istovremeno motivaciju pronalazimo u tradicionalnim stvarima, ali je potrebno da ih modernizujemo i unapredimo. To je neki novi pristup tradiciji – ne želimo samo da replicirano stare stvari, već da u njima potražimo motivaciju i pretvorimo je u modernu formu. Mnoge stvari koje predsavljamo na sajmu inspiraciju crpe iz tradicionalnih proizvoda sa ovih prostora, poput stola koji je dizajnirao Marko Oljača ili lampe koju je dizajnirao Studio Presek”, kaže Bojan Radović.

Sva tri studija su zainteresovana za nove predloge i saradnju sa mladim dizajnerima, tako da portfolio možete poslati na njihove adrese u Barseloni, Viljnusu ili Beogradu.