Međunarodni sajam nameštaja, opreme i unutrašnje dekoracije (UFI) je najvažniji događaj u regionu jugoistočne Evrope u sferi dizajna, proizvodnje i distribucije nameštaja.
Kao vodeća sajamska manifestacija u industriji nameštaja i pridruženim privrednim granama predstavlja regionalno središte za sajamsku promociju i razvoj domaćih i međunarodnih brendova i pruža reprezentativan uvid u najnovije trendove, inovacije, dizajn i napredne tehnologije u ovoj značajnoj privrednoj delatnosti. Na takav način vrši pozitivan uticaj, čini vidljivijom i promoviše i lokalnu i regionalnu industriju, podstiče inovacije i kreativnost, diže na viši nivo obrazovanje i stručni razvoj, a posredno promovišući turizam doprinosi i očuvanju lokalnog identiteta.
Izlagači iz zemlje i inostranstva, renomirani proizvođači nameštaja, dizajneri, distributeri, trgovci i drugi profesionalci, predstavljaju širok spektar nameštaja za različite prostorije i namene, uključujući stambeni, kancelarijski, dečji, baštenski, kuhinje, spavaće sobe, kupatila, garniture i još mnogo toga. Posetioci imaju priliku da vide i isprobaju i različite stilove nameštaja, uključujući moderne, klasične, minimalističke, rustične. Ne izostaju ni drugi elementi enterijera, kao što su rasveta, tepisi, zavese, dekorativni predmeti i ostali dodaci koji doprinose kompletnom izgledu stambenog ili poslovnog prostora.
Pored izložbenog dela, svim učesnicima se nude i brojni paralelni programi – stručna predavanja i panel diskusije i radionice o trendovima u dizajnu enterijera, upotrebi određenih materijala ili tehnikama uređenja prostora. Česte su prezentacije renomiranih dizajnera nameštaja i stručnjaka iz industrije koji dele svoje znanje i iskustvo sa posetiocima. Neizostavna su i takmičenja i nagrade u oblasti dizajna nameštaja.
Svi oni zajedno – proizvođači, distributeri, dizajneri, trgovci, investitori, arhitekte, poslovni kupci i javnost – imaju priliku ne samo da se upoznaju sa najnovijim proizvodima i trendovima u industriji nameštaja, nego i da uspostave poslovne kontakte, da pregovaraju o saradnji, zaključe poslovne sporazume i ostvare prodaju, da iskoriste izvanrednu platformu za umrežavanje i promociju poslovnih aktivnosti u industriji nameštaja.
Koncepcijski oslonac Sajma nameštaja su dizajneri, čija prisutnost i angažman donose dodatnu vrednost događaju i doprinose celokupnom iskustvu posetilaca. Predstavljajući nove dizajne, koncepte i ideje za nameštaj i enterijer, u programima kao što su Design Talks i Izložba mladih dizajnera, oni unose preko potrebni duh inovativnosti i kreativnosti i izvor su inspiracije za posetioce kako unaprede svoje prostore. Preporučuju kako se određeni komadi nameštaja koriste i kako funkcionišu u stvarnom životnom okruženju, te kako odabrati materijale, oblike i boje da bi se postigla određena estetika i funkcionalnost. Uključeni u većinu edukativnih programa i aktivnosti, dizajneri pomažu u shvatanju manifestacije kao platforme za povezivanje sa drugim profesionalcima iz industrije i uspostavljanju kontakata sa proizvođačima, distributerima ili drugim dizajnerima za moguću buduću saradnju.
U kontekstu svog poslovnog značenja, ultimativni orijentir Sajma nameštaja su postali „veliki kupci“ ili „poslovni posetioci“ (poznati i kao „hosted buyers“). Radi se o ključnim akterima koji na sajam dolaze iz celog sveta s ciljem da ostvare poslovne veze i obave kupovinu nameštaja u većim količinama za razne namene – hotelske i trgovinske lance, stambene zgrade ili velike projekte. Njihove narudžbe od velikog su značaja za izlagače na sajmu, jer mogu obezbediti stabilan i veći obim prodaje te bolje uslove u smislu cene i isporuke. Veliki kupci podstiču direktne poslovne kontakte i saradnju bez posrednika, a često imaju specifične zahteve i potrebe koji motivišu izlagače da razvijaju nove proizvode, prilagođavaju postojeće ili unapređuju svoje proizvodne procese. Veliki kupci, poslovni posetioci, povećavaju vidljivost i reputaciju izlagača i prepoznatljivost njihovih brendova, a time se povećava vrednost izlagača i njihova pozicioniranost na tržištu. Za što efikasniju promociju kompanija i efektnije poslovne aranžmane tokom sajma, svima njima, ali i svim drugim učesnicima namenjen je B2B poslovni portal.
Sledeći aktuelne evropske i svetske trendove u industriji nameštaja, Sajam nameštaja nastoji da posetiocima predstavi sve ono što bi u tom kontekstu moglo da bude od značaja i interesa za izbor. Među tim trendovima prednjače: održivost i ekološka svest, jer sve veći broj proizvođača nameštaja koristi reciklirane materijale, drvo iz održivih izvora i ekološki prihvatljive boje i premaze; minimalistički dizajn (jednostavne linije, čisti oblici i funkcionalnost su ključne karakteristike ovog stila koji protežira jednostavnost, urednost i estetsku eleganciju); multifunkcionalni nameštaj, s obzirom na sve manje prostora i potrebu za praktičnošću, što uključuje sofe sa skladišnim prostorom, krevete sa ugrađenim fiokama, stolove koji se mogu pretvoriti u konferencijske ili blagovaonske stolove itd.); prirodni materijali – drvo, kamen, koža, pamuk ili bambus… – koji pružaju toplinu, teksturu i organski izgled, doprinoseći prirodnom ambijentu i osećaju udobnosti; vintage i retro nameštaj su ponovo u trendu, stariji komadi nameštaja ili oni inspirisani prošlim periodima imaju šarm i autentičnost koja privlači ljude (ovi komadi nameštaja mogu biti obnovljeni ili modernizovani kako bi se uklopili u savremene enterijere); udobnost i ergonomija (proizvođači se sve više fokusiraju na ergonomski dizajn kako bi pružili podršku kičmi i udobnost tokom sedenja ili spavanja, udoban nameštaj sa mekanim jastucima i pravilnom podrškom postaje prioritet za mnoge potrošače); digitalna integracija (sada postoje komadi nameštaja sa ugrađenim punjenjem USB uređaja, bežičnim punjenjem za pametne telefone, integrisanim zvučnicima ili LED osvetljenjem. Ova integracija tehnologije pruža praktičnost i modernost) itd.
Konačno, šlag na torti ove manifestacije su prestižne nagrade Zlatni ključ i Sajamski ključ, koje Beogradski sajam dodeljuje najinovativnijim i najuspešnijim izlagačima. Ova priznanja sve dobitnike i nominovane stavljaju u međunarodni kontekst i pripisuju im epitet izuzetnosti i upečatljivosti.
Istovremeno kada i Sajam nameštaja, održava se Međunarodni sajam mašina i alata za drvnu industriju, kompatibilna sajamska manifestacija koja svojim izvanrednim i obimnim sadržajem doprinosi razumevanju i razvoju proizvođačkog segmenta kompleksne industrije nameštaja.